© Lopendezaak Website Design. All Rights Reserved.

Hardlopen als middel tegen burnout:
De burnout staat al een aantal jaren hoog in het lijstje van meest voorkomende ziekten. Je hebt een druk leven: een drukke baan waar 60 uur werk in 40 uur gepropt moet worden (of je gaat met je bedrijf nu de 10e reorganisatie in 5 jaar in), man of vrouw en vaak ook kinderen willen (leuke) aandacht, fanatiek sporten en een druk sociaal leven. Lichaam en geest staan continue op hoogspanning en dan is er op een gegeven moment niet veel voor nodig om je over het randje te duwen.

Ineens vergeet je van alles, heb je nergens meer geduld voor, ben je continue moe en heb je nergens zin meer in. Kortom: je hebt een burnout. En dat betekent hoe dan ook dat alles voorlopig een heel stuk rustiger aan moet.

Maar als je rustig aan moet doen, hoe kan dan HARDlopen hierbij helpen? Dit kan, omwille van een paar redenen. Allereerst is een burnout iets dat met name psychisch is, ook al uit het zich soms lichamelijk. Doordat je veel stress hebt (psychisch dus), is je spierspanning veel te hoog, waardoor je dus ook lichamelijke klachten ervaart. Met het lichaam is dus in principe niets mis. Het lichaam heeft ook beweging nodig, dus (blijven) sporten is een must! Je moet dus sporten. Dit is echter iets anders als moeten presteren. Het hardlopen is dus met name gericht op ‘lekker actief bezig zijn’ en niet op het verleggen van grenzen en/of het lopen van een nieuw persoonlijk record. Om goed te kunnen presteren, moet het ‘tussen de oren’ ook goed zitten. Dus: wel sporten, niet presteren.

Daarnaast schakel je jezelf af van andere zaken, als je aan het sporten bent. Als je aan het lopen bent, ben je niet met werk of andere zaken bezig in je hoofd. Je hoofd krijgt dus even een uurtje ‘rust’. Daarbij krijg je lekkere frisse lucht binnen en loop je in een ontspannende en mooie omgeving. Je kunt immers gaan lopen waar je maar wilt.

Dus: Meld je snel aan bij Lopende Zaak in Swalmen en herstel sneller! Op welk niveau je ook loopt, je traint altijd op je eigen niveau en samen met anderen. Loop je nog niet, maar ben je van plan te gaan starten: dan is de startersgroep, die op 1 januari van start gaat echt iets voor jou! Meld je hier aan!

Klik hier om terug te keren naar het artikelenoverzicht.